
4 OCTOBER 2013    VOL 342    SCIENCE    www.sciencemag.org 60

IL
L
U

S
T

R
A

T
IO

N
: 
D

A
V

ID
 P

L
U

N
K

E
R

T

On 4 July, good news arrived in the inbox of Ocorrafoo Cobange, a 

biologist at the Wassee Institute of Medicine in Asmara. It was the offi -

cial letter of acceptance for a paper he had submitted 2 months earlier 

to the Journal of Natural Pharmaceuticals, describing the anticancer 

properties of a chemical that Cobange had extracted from a lichen. 

In fact, it should have been promptly rejected. Any reviewer with 

more than a high-school knowledge of chemistry and the ability to 

understand a basic data plot should have spotted the paper’s short-

comings immediately. Its experiments are so hopelessly fl awed that 

the results are meaningless. 

I know because I wrote the paper. Ocorrafoo Cobange does 

not exist, nor does the Wassee Institute of Medicine. Over the past 

10 months, I have submitted 304 versions of the wonder drug paper 

to open-access journals. More than half of the journals accepted the 

paper, failing to notice its fatal fl aws. Beyond that headline result, 

the data from this sting operation reveal the contours of an emerg-

ing Wild West in academic publishing.

From humble and idealistic beginnings a decade ago, open-

access scientifi c journals have mushroomed into a global indus-

try, driven by author publication fees rather than traditional 

subscriptions. Most of the players are murky. The identity and 

location of the journals’ editors, as well as the fi nancial work-

ings of their publishers, are often purposefully obscured. But 

Science’s investigation casts a powerful light. Internet Protocol 

(IP) address traces within the raw headers of e-mails sent by 

journal editors betray their locations. Invoices for publication fees 

reveal a network of bank accounts based mostly in the develop-

ing world. And the acceptances and rejections of the paper provide 

the fi rst global snapshot of peer review across the open-access 

scientifi c enterprise.

One might have expected credible peer review at the Journal 

of Natural Pharmaceuticals. It describes itself as “a peer reviewed 

journal aiming to communicate high quality research articles, short 

communications, and reviews in the fi eld of natural products with 

desired pharmacological activities.” The editors and advisory board 

members are pharmaceutical science professors at universities 

around the world.

The journal is one of more than 270 owned by Medknow, a 

company based in Mumbai, India, and one of the largest open-

access publishers. According to Medknow’s website, more than 

Who’s Afraid of Peer Review?
A spoof paper concocted by Science reveals little or no scrutiny at many open-access journals

Published by AAAS

 o
n 

O
ct

ob
er

 7
, 2

01
3

w
w

w
.s

ci
en

ce
m

ag
.o

rg
D

ow
nl

oa
de

d 
fr

om
 

 o
n 

O
ct

ob
er

 7
, 2

01
3

w
w

w
.s

ci
en

ce
m

ag
.o

rg
D

ow
nl

oa
de

d 
fr

om
 

 o
n 

O
ct

ob
er

 7
, 2

01
3

w
w

w
.s

ci
en

ce
m

ag
.o

rg
D

ow
nl

oa
de

d 
fr

om
 

 o
n 

O
ct

ob
er

 7
, 2

01
3

w
w

w
.s

ci
en

ce
m

ag
.o

rg
D

ow
nl

oa
de

d 
fr

om
 

 o
n 

O
ct

ob
er

 7
, 2

01
3

w
w

w
.s

ci
en

ce
m

ag
.o

rg
D

ow
nl

oa
de

d 
fr

om
 

 o
n 

O
ct

ob
er

 7
, 2

01
3

w
w

w
.s

ci
en

ce
m

ag
.o

rg
D

ow
nl

oa
de

d 
fr

om
 

http://www.sciencemag.org/
http://www.sciencemag.org/
http://www.sciencemag.org/
http://www.sciencemag.org/
http://www.sciencemag.org/
http://www.sciencemag.org/


www.sciencemag.org    SCIENCE    VOL 342    4 OCTOBER 2013 61

SPECIALSECTION

2 million of its articles are downloaded by researchers every month. 
Medknow was bought for an undisclosed sum in 2011 by Wolters 
Kluwer, a multinational fi rm headquartered in the Netherlands and 
one of the world’s leading purveyors of medical information with 
annual revenues of nearly $5 billion.

But the editorial team of the Journal of Natural Pharmaceuticals, 
headed by Editor-in-Chief Ilkay Orhan, a professor of pharmacy at 
Eastern Mediterranean University in Gazimagosa, Cyprus, asked 
the fictional Cobange for only superficial changes to the paper—
different reference formats and a longer abstract—before accepting 
it 51 days later. The paper’s scientifi c content was never mentioned. In 
an e-mail to Science, managing editor Mueen Ahmed, a professor of 
pharmacy at King Faisal University in Al-Hasa, Saudi Arabia, states 
that he will permanently shut down the journal by the end of the year. “I 
am really sorry for this,” he says. Orhan says that for the past 2 years, he 
had left the journal’s operation entirely to staff led by Ahmed. (Ahmed 
confi rms this.) “I should’ve been more careful,” Orhan says.

Acceptance was the norm, not the exception. The paper was 
accepted by journals hosted by industry titans Sage and Elsevier. 
The paper was accepted by journals published by prestigious aca-
demic institutions such as Kobe University in Japan. It was accepted 
by scholarly society journals. It was even accepted by journals 
for which the paper’s topic was utterly inappropri-
ate, such as the Journal of Experimental & Clinical 

Assisted Reproduction.
The rejections tell a story of their own. Some 

open-access journals that have been criticized for 
poor quality control provided the most rigorous peer 
review of all. For example, the fl agship journal of the 
Public Library of Science, PLOS ONE, was the only 
journal that called attention to the paper’s potential 
ethical problems, such as its lack of documenta-
tion about the treatment of animals used to generate 
cells for the experiment. The journal meticulously 
checked with the fi ctional authors that this and other 
prerequisites of a proper scientifi c study were met before sending it 
out for review. PLOS ONE rejected the paper 2 weeks later on the 
basis of its scientifi c quality.

Down the rabbit hole
The story begins in July 2012, when the Science editorial staff for-
warded to me an e-mail thread from David Roos, a biologist at the 
University of Pennsylvania. The thread detailed the publication 
woes of Aline Noutcha, a biologist at the University of Port Harcourt 
in Nigeria. She had taken part in a research workshop run by Roos 
in Mali in January last year and had been trying to publish her study 
of Culex quinquefasciatus, a mosquito that carries West Nile virus 
and other pathogens.

Noutcha had submitted the paper to an open-access jour-
nal called Public Health Research. She says that she believed 
that publication would be free. A colleague at her university had 
just published a paper for free in another journal from the same 
publisher: Scientifi c & Academic Publishing Co. (SAP), whose 
website does not mention fees. After Noutcha’s paper was accepted, 
she says, she was asked to pay a $150 publication fee: a 50% dis-
count because she is based in Nigeria. Like many developing world 
scientists, Noutcha does not have a credit card, and international 
bank transfers are complicated and costly. She eventually con-
vinced a friend in the United States to pay a fee further reduced to 

$90 on her behalf, and the paper was published.
Roos complained that this was part of a trend of deceptive 

open-access journals “parasitizing the scientifi c research commu-
nity.” Intrigued,  I looked into Scientifi c & Academic Publishing. 
According to its website, “SAP serves the world’s research and 
scholarly communities, and aims to be one of the largest publishers 
for professional and scholarly societies.” Its list includes nearly 
200 journals, and I randomly chose one for a closer look. The 
American Journal of Polymer Science describes itself as “a con-
tinuous forum for the dissemination of thoroughly peer-reviewed, 
fundamental, international research into the preparation and 
properties of macromolecules.” Plugging the text into an Inter-
net search engine, I quickly found that portions had been cut 
and pasted from the website of the Journal of Polymer Science, a 
respected journal published by Wiley since 1946. 

I began to wonder if there really is anything American about 
the American Journal of Polymer Science. SAP’s website claims 
that the journal is published out of Los Angeles. The street address 
appears to be no more than the intersection of two highways, and 
no phone numbers are listed.

I contacted some of the people listed as the journal’s edi-
tors and reviewers. The few who replied said they have had lit-

tle contact with SAP. Maria Raimo, a chemist 
at the Institute of Chemistry and Technology of 
Polymers in Naples, Italy, had received an e-mail 
invitation to be a reviewer 4 months earlier. To that 
point, she had received a single paper—one so poor 
that “I thought it was a joke,” she says.

Despite her remonstrations to the then–editor-in-
chief, a person of unknown affi liation called David 
Thomas, the journal published the paper. Raimo 
says she asked to be removed from the masthead. 
More than a year later, the paper is still online and 
the journal still lists Raimo as a reviewer.

After months of e-mailing the editors of SAP, I 
fi nally received a response. Someone named Charles Duke reit-
erated—in broken English—that SAP is an American publisher 
based in California. His e-mail arrived at 3 a.m., Eastern time. 

To replicate Noutcha’s experience, I decided to submit a paper 
of my own to an SAP journal. And to get the lay of this shadowy 
publishing landscape, I would have to replicate the experiment 
across the entire open-access world.

The targets
The Who’s Who of credible open-access journals is the Directory
of Open Access Journals (DOAJ). Created 10 years ago by Lars
Bjørnshauge, a library scientist at Lund University in Sweden, the 
DOAJ has grown rapidly, with about 1000 titles added last year 
alone. Without revealing my plan, I asked DOAJ staff members 
how journals make it onto their list. “The title must first be 
suggested to us through a form on our website,” explained 
DOAJ’s Linnéa Stenson. “If a journal hasn’t published enough, we 
contact the editor or publisher and ask them to come back to 
us when the title has published more content.” Before listing a 
journal, they review it based on information provided by the 
publisher. On 2 October 2012, when I launched my sting, the 
DOAJ contained 8250 journals and abundant metadata for each one, 
such as the name and URL of the publisher, the year it was founded, 
and the topics it covers.

It is a relief 

to know that 

our system 
is working.

—PAUL PETERS,

HINDAWI

Published by AAAS



62

There is another list—one that journals fear. It is curated by 

Jeffrey Beall, a library scientist at the University of Colorado, 

Denver. His list is a single page on the Internet that names and 

shames what he calls “predatory” publishers. The term is a catchall 

for what Beall views as unprofessional practices, from undisclosed 

charges and poorly defi ned editorial hierarchy to poor English—

criteria that critics say stack the deck against non-U.S. publishers.

Like Batman, Beall is mistrusted by many of those he aims 

to protect. “What he’s doing is extremely valuable,” says Paul 

Ginsparg, a physicist at Cornell University who founded arXiv, the 

preprint server that has become a key publishing platform for many 

areas of physics. “But he’s a little bit too trigger-happy.” 

I asked Beall how he got into academic crime-fi ghting. The 

problem “just became too bad to ignore,” he replied. The popula-

tion “exploded” last year, he said. Beall counted 59 predatory open-

access publishers in March 2012. That fi gure had doubled 3 months 

later, and the rate has continued to far outstrip DOAJ’s growth.

To generate a comprehensive list of journals for my investiga-

tion, I fi ltered the DOAJ, eliminating those not published in Eng-

lish and those without standard open-access fees. I was left with 

2054 journals associated with 438 publishers. Beall’s list, which I 

scraped from his website on 4 October 2012, named 181 publishers. 

The overlap was 35 publishers, meaning that one in fi ve of Beall’s 

“predatory” publishers had managed to get at least one of their jour-

nals into the DOAJ. 

I further whittled the list by striking off publishers lacking a gen-

eral interest scientifi c journal or at least one biological, chemical, or 

medical title. The fi nal list of targets came to 304 open-access pub-

lishers: 167 from the DOAJ, 121 from Beall’s list, and 16 that were 

listed by both. (Links to all the publishers, papers, and correspon-

dence are available online at http://scim.ag/OA-Sting.)

The bait

The goal was to create a credible but mundane scientifi c paper, 

one with such grave errors that a competent peer reviewer should 

easily identify it as fl awed and unpublishable. Submitting identi-

cal papers to hundreds of journals would be asking for trouble. But 

the papers had to be similar enough that the outcomes between 

journals could be comparable. So I created a scientifi c version of 

Mad Libs.

The paper took this form: Molecule X from lichen species Y 

inhibits the growth of cancer cell Z. To substitute for those vari-

ables, I created a database of molecules, lichens, and cancer cell 

lines and wrote a computer program to generate hundreds of 

unique papers. Other than those differences, the scientifi c content 

of each paper is identical.

The fi ctitious authors are affi liated with fi ctitious African insti-

tutions. I generated the authors, such as Ocorrafoo M. L. Cobange, 

by randomly permuting African fi rst and last names harvested from 

online databases, and then randomly adding middle initials. For the 

affi liations, such as the Wassee Institute of Medicine, I randomly 

combined Swahili words and African names with generic institu-

tional words and African capital cities. My hope was that using devel-

oping world authors and institutions would arouse less suspicion if a 

curious editor were to fi nd nothing about them on the Internet.

The papers describe a simple test of whether cancer cells grow 

more slowly in a test tube when treated with increasing concentra-

tions of a molecule. In a second experiment, the cells were also 

treated with increasing doses of radiation to simulate cancer radio-

therapy. The data are the same across papers, and so are the conclu-

sions: The molecule is a powerful inhibitor of cancer cell growth, 

and it increases the sensitivity of cancer cells to radiotherapy.

There are numerous red fl ags in the papers, with the most obvi-

ous in the fi rst data plot. The graph’s caption claims that it shows 

a “dose-dependent” effect on cell growth—the paper’s linchpin 

result—but the data clearly show the opposite. The molecule is 

tested across a staggering fi ve orders of magnitude of concentra-

tions, all the way down to picomolar levels. And yet, the effect on 

the cells is modest and identical at every concentration.

One glance at the paper’s Materials & Methods section reveals 

the obvious explanation for this outlandish result. The molecule 

was dissolved in a buffer containing an unusually large amount of 

Follow the money

          Accepted  Bank

          Rejected Editor

 Publisher

 Tangled web. The location of a 
journal’s publisher, editor, and 
bank account are often 
continents apart. Explore an 
interactive version of this map 
at http://scim.ag/OA-Sting. 

4 OCTOBER 2013    VOL 342    SCIENCE    www.sciencemag.org 

Published by AAAS



63

SPECIALSECTION

ethanol. The control group of cells should have been treated with 

the same buffer, but they were not. Thus, the molecule’s observed 

“effect” on cell growth is nothing more than the well-known cyto-

toxic effect of alcohol. 

The second experiment is more outrageous. The control cells 

were not exposed to any radiation at all. So the observed “inter-

active effect” is nothing more than the standard inhibition of cell 

growth by radiation. Indeed, it would be impossible to conclude 

anything from this experiment.

To ensure that the papers were both fatally fl awed and cred-

ible submissions, two independent groups of molecular biologists 

at Harvard University volunteered to be virtual peer reviewers. 

Their fi rst reaction, based on their experience reviewing papers 

from developing world authors, was that my native English might 

raise suspicions. So I translated the paper into French with Google 

Translate, and then translated the result back into English. After 

correcting the worst mistranslations, the result was a grammati-

cally correct paper with the idiom of a non-native speaker. 

The researchers also helped me fi ne-tune the scientifi c fl aws so 

that they were both obvious and “boringly bad.” For example, in 

early drafts, the data were so unexplainably weird that they became 

“interesting”—perhaps suggesting the glimmer of a scientific 

breakthrough. I dialed those down to the sort of common blunders 

that a peer reviewer should easily interdict.

The paper’s fi nal statement should chill any reviewer who reads 

that far. “In the next step, we will prove that molecule X is effective 

C
R

E
D

IT
: 
D

A
V

ID
 Q

U
IN

N
 A

N
D

 D
A

N
IE

L
 W

IE
S

M
A

N
N

www.sciencemag.org    SCIENCE    VOL 342    4 OCTOBER 2013 

Published by AAAS



4 OCTOBER 2013    VOL 342    SCIENCE    www.sciencemag.org 64

against cancer in animal and human. We conclude that molecule X 

is a promising new drug for the combined-modality treatment of 

cancer.” If the scientifi c errors aren’t motivation enough to reject 

the paper, its apparent advocacy of bypassing clinical trials cer-

tainly should be.

The sting
Between January and August of 2013, I submitted papers at a rate 

of about 10 per week: one paper to a single journal for each pub-

lisher. I chose journals that most closely matched the paper’s subject. 

First choice would be a journal of pharmaceutical science or cancer 

biology, followed by general medicine, biology, or chemistry. In the 

beginning, I used several Yahoo e-mail addresses for the submission 

process, before eventually creating my own e-mail service domain, 

afra-mail.com, to automate submission.

A handful of publishers required a fee be paid up front for paper 

submission. I struck them off the target list. The rest use the stan-

dard open-access “gold” model: The author pays a fee if the paper 

is published.

If a journal rejected the paper, that was the end of the line. If a 

journal sent review comments that asked for changes to layout or 

format, I complied and resubmitted. If a review addressed any of the 

paper’s serious scientifi c problems, I sent the editor a “revised” ver-

sion that was superfi cially improved—a few more photos of lichens, 

fancier formatting, extra details on methodology—but without 

changing any of the fatal scientifi c fl aws.

After a journal accepted a paper, I sent a standard e-mail to the 

editor: “Unfortunately, while revising our manuscript we discovered 

an embarrassing mistake. We see now that there is a serious fl aw in 

our experiment which invalidates the conclusions.” I then withdrew 

the paper.

The results
By the time Science went to press, 157 of the journals had accepted 

the paper and 98 had rejected it. Of the remaining 49 journals, 

29 seem to be derelict: websites abandoned by their creators. Edi-

tors from the other 20 had e-mailed the fi ctitious corresponding 

authors stating that the paper was still under review; those, too, are 

excluded from this analysis. Acceptance took 40 days on average, 

compared to 24 days to elicit a rejection.

Of the 255 papers that underwent the entire editing process to 

acceptance or rejection, about 60% of the fi nal decisions occurred 

with no sign of peer review. For rejections, that’s good news: It 

means that the journal’s quality control was high enough that the 

editor examined the paper and declined it rather than send it out 

for review. But for acceptances, it likely means that the paper was 

rubber-stamped without being read by anyone.

Of the 106 journals that discernibly performed any review, 70% 

ultimately accepted the paper. Most reviews focused exclusively 

on the paper’s layout, formatting, and language. This sting did 

not waste the time of many legitimate peer reviewers. Only 36 of 

the 304 submissions generated review comments recognizing any 

of the paper’s scientifi c problems. And 16 of those papers were 

accepted by the editors despite the damning reviews.

The results show that Beall is good at spotting publishers with poor 

quality control: For the publishers on his list that completed the review 

process, 82% accepted the paper. Of course that also means that 

almost one in fi ve on his list did the right thing—at least with my sub-

mission. A bigger surprise is that for DOAJ publishers that completed 

the review process, 45% accepted the bogus paper. “I fi nd it hard to 

believe,” says Bjørnshauge, the DOAJ founder. “We have been working 

with the community to draft new tighter criteria for inclusion.” Beall, 

meanwhile, notes that in the year since this sting began, “the num-

ber of predatory publishers and predatory journals has continued to 

escalate at a rapid pace.”

A striking picture emerges from the global distribution of open-

access publishers, editors, and bank accounts. Most of the publish-

ing operations cloak their true geographic location. They create 

journals with names like the American Journal of Medical and Den-

tal Sciences or the European Journal of Chemistry to imitate—and 

in some cases, literally clone—those of Western academic publish-

ers. But the locations revealed by IP addresses and bank invoices 

are continents away: Those two journals are published from 

Pakistan and Turkey, respectively, and both accepted the paper. 

The editor-in-chief of the European Journal of Chemistry, Hakan 

Arslan, a professor of chemistry at Mersin University in Turkey, 

does not see this as a failure of peer review but rather a breakdown in 

trust. When a paper is submitted, he writes in an e-mail, “We believe 

that your article is original and [all of] your supplied information is 

correct.” The American Journal of Medical and Dental Sciences 

did not respond to e-mails.

About one-third of the journals targeted in this sting are 

based in India—overtly or as revealed by the location of editors 

and bank accounts—making it the world’s largest base for open-

access publishing; and among the India-based journals in my sam-

ple, 64 accepted the fatally fl awed papers and only 15 rejected it. 

C
R

E
D

IT
: 
C

. 
S
M

IT
H

/S
C

IE
N

C
E

304

total

157

total

167

16 121 Beall’s list 

DOAJ 

Beall/DOAJ overlap

Papers submitted Papers acceptedPapers rejected

98

total

3
4

6

3

2

0

64

12

4

47

28

9

6

3

29

28

7

0

Substantial peer review

Superficial peer review

No peer review

Peer review reviewed. 
Few journals did substan-
tial review that identifi ed 
the paper’s fl aws.

Published by AAAS



www.sciencemag.org    SCIENCE    VOL 342    4 OCTOBER 2013 65

SPECIALSECTION

The United States is the next largest base, with 29 acceptances and 
26 rejections. (Explore a global wiring diagram of open-access 
publishing at http://scim.ag/OA-Sting.)

But even when editors and bank accounts are in the developing 
world, the company that ultimately reaps the profi ts may be based 
in the United States or Europe. In some cases, academic publishing 
powerhouses sit at the top of the chain. 

Journals published by Elsevier, Wolters Kluwer, and Sage all 
accepted my bogus paper. Wolters Kluwer Health, the division 
responsible for the Medknow journals, “is committed to rigorous 
adherence to the peer-review processes and policies that comply 
with the latest recommendations of the International Committee of 
Medical Journal Editors and the World Association of Medical Edi-
tors,” a Wolters Kluwer representative states in an e-mail. “We have 
taken immediate action and closed down the Journal of Natural 

Pharmaceuticals.”
In 2012, Sage was named the Independent Publishers Guild 

Academic and Professional Publisher of the Year. The Sage publi-
cation that accepted my bogus paper is the Journal of International 

Medical Research. Without asking for 
any changes to the paper’s scientifi c con-
tent, the journal sent an acceptance let-
ter and an invoice for $3100. “I take full 
responsibility for the fact that this spoof 
paper slipped through the editing pro-
cess,” writes Editor-in-Chief Malcolm 
Lader, a professor of pschopharmacology 
at King’s College London and a fellow 
of the Royal Society of Psychiatrists, in 
an e-mail. He notes, however, that accep-
tance would not have guaranteed publi-
cation: “The publishers requested payment because the 
second phase, the technical editing, is detailed and expensive. … 
Papers can still be rejected at this stage if inconsistencies are not clari-
fi ed to the satisfaction of the journal.” Lader argues that this sting has 
a broader, detrimental effect as well. “An element of trust must nec-
essarily exist in research including that carried out in disadvantaged 
countries,” he writes. “Your activities here detract from that trust.” 

The Elsevier journal that accepted the paper, Drug 

Invention Today, is not actually owned by Elsevier, says 
Tom Reller, vice president for Elsevier global corporate relations: 
“We publish it for someone else.” In an e-mail to Science, the per-
son listed on the journal’s website as editor-in-chief, Raghavendra 
Kulkarni, a professor of pharmacy at the BLDEA College of Phar-
macy in Bijapur, India, stated that he has “not had access to [the] 
editorial process by Elsevier” since April, when the journal’s 
owner “started working on [the] editorial process.”  ìWe apply a 

set of criteria to all journals before they are hosted on the Elsevier 

platform,î Reller says. As a result of the sting, he says, ìwe will 

conduct another review.î

The editor-in-chief of the Kobe Journal of Medical Sciences, 
Shun-ichi Nakamura, a professor of medicine at Kobe University in 
Japan, did not respond to e-mails. But his assistant, Reiko Kharbas, 
writes that “Upon receiving the letter of acceptance, Dr. Obalanefah 
withdrew the paper,” referring to the standard fi nal e-mail I sent to 
journals that accepted the paper. “Therefore, the letter of acceptance 
we have sent … has no effect whatsoever.”

Other publishers are glad to have dodged the bullet. “It is a 
relief to know that our system is working,” says Paul Peters, chief 

strategy offi cer of Hindawi, an open-access publisher in Cairo. 
Hindawi is an enormous operation: a 1000-strong editorial staff 
handling more than 25,000 articles per year from 559 journals. 
When Hindawi began expanding into open-access publishing in 
2004, Peters admits, “we looked amateurish.” But since then, he 
says, “publication ethics” has been their mantra. Peer reviewers 
at one Hindawi journal, Chemotherapy Research and Practice, 
rejected my paper after identifying its glaring faults. An editor rec-
ommended I try another Hindawi journal, ISRN Oncology; it, too, 
rejected my submission. 

Coda

From the start of this sting, I have conferred with a small group 
of scientists who care deeply about open access. Some say that the 
open-access model itself is not to blame for the poor quality con-
trol revealed by Science’s investigation. If I had targeted tradi-
tional, subscription-based journals, Roos told me, “I strongly sus-
pect you would get the same result.” But open access has multiplied 
that underclass of journals, and the number of papers they publish. 

“Everyone agrees that open-access is a 
good thing,” Roos says. “The question is 
how to achieve it.”

 The most basic obligation of a sci-
entifi c journal is to perform peer review, 
arXiv founder Ginsparg says. He 
laments that a large proportion of open-
access scientifi c publishers “clearly are 
not doing that.” Ensuring that journals 
honor their obligation is a challenge 
that the scientifi c community must rise 
to. “Journals without quality control are 

destructive, especially for developing world countries where gov-
ernments and universities are fi lling up with people with bogus sci-
entifi c credentials,” Ginsparg says.

As for the publisher that got Aline Noutcha to pony up a publi-
cation fee, the IP addresses in the e-mails from Scientifi c & Aca-
demic Publishing reveal that the operation is based in China, and 
the invoice they sent me asked for a direct transfer of $200 to a 
Hong Kong bank account. 

The invoice arrived with good news: After a science-free review 
process, one of their journals—the International Journal of Cancer 
and Tumor—accepted the paper. Posing as lead author Alimo Atoa, I 
requested that it be withdrawn. I received a fi nal message that reads 
like a surreal love letter from one fi ctional character to another:

______________________________________________

Dear Alimo Atoa,

We fully respect your choice and withdraw your artilce.

If you are ready to publish your paper,please let me know 
and i will be at your service at any time. 

Sincerely yours,
Grace Groovy

_____________________________________________

–JOHN BOHANNON

Everyone agrees that 

open access is a good 
thing. The question is 

how to achieve it.

—DAVID ROOS,

UNIVERSITY OF PENNSYLVANIA

This article was corrected on 3 October, 2013.  See the full text for details: www.sciencemag.org/content/342/6154/60.full

Published by AAAS


